انقلاب اسلامی جریان و جنبشی مقتدر و پیشرونده
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۵۰۹۳
در این روز جاودانه، در اتحاد و مجاهدتی بینظیر و تاریخساز، ملت شریف و آگاه ایران، با قیام رهاییبخش و مؤمنانه خود بر قرنهای طولانی جور و استبداد و سلطهگری نظام جائرانه پادشاهی مهر ابطال و اختتام ابدی زد و با ایثار هزاران شهید جان برکف با الهام از ارزشها و آرمانهای متعالی، اراده و عزم استوار خود را در پیوند وثیق با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، برای ساختن جامعهای مستقل، آباد و آزاد به منصه ظهور رساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ملت بزرگ، مقاوم و سرفراز ایران، در مسیر پر فراز و فرود تحقق آرمانهای انقلاب، بیش از چهار دهه، جانانه و بیدار و استوار با مجاهدتی همهجانبه و بینظیر کوشیدند.
این ملت به رغم تمام توطئههای عمیق و گسترده، هیچگاه گامی به عقب برنداشتند و با ایثار جان و تقدیم صدها هزار شهید گرانقدر، جانباز سرافراز و آزاده، بر عهد خود با آرمانهای اصیل انقلاب ثابت قدم و بیتردید و بیتزلزل ماندند و این بزرگترین میراث انقلابی و مؤمنانه را به نسلهای بعدی سپردند.
چنین ملتی هیچگاه شکست نخواهد خورد و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب برای دستیابی به اهداف بزرگ انقلابی که رسیدن به تمدن نوین اسلامی بر مبنای ارزشهای اصیل اهل بیت(ع) است گامهای ارزشمندی بر خواهد داشت.
چنانکه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در گام دوم انقلاب میفرمایند: «انقلاب پر شکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمیترین انقلاب عصر جدید است تنها انقلابی است که یک چلهی پرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه وسوسههایی که غیر قابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعهداری و تمدنسازی شده است».
امروز این میراث عظیم و بیبدیل که ثمره تلاش و ایثار فجرآفرینان، شهدا و ایثارگران و همه ملت ایران است، به جریان و جنبشی پراقتدار، ریشهدار و پیش رونده در کل منطقه و به منبع بزرگ الهام و اتحاد مسلمانان و ملل آزاده جهان تبدیل شده و به رغم توطئهها و تحمیل تحریمها و دشواریهای بسیار از سوی استکبار جهانی و ایادی و سرکردگانش، به کانون اصلی مقاومت و مجاهدت تبدیل شده است. از این رو، این انقلاب درونمایههایی بیزوال و بیپایان برای توسعه و تحقق آرمانهای اصیل عدالت، آزادی از ستم، رشد و تعالی و پیشرفت دارد که هیچ نیرویی را یارای مقابله با آن نیست.
بر این اساس مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در توصیف دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند: «دهه فجر در حقیقت مقطع رهایی ملت ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است» و یادآور شدند: «در طلیعه روزهای درخشان فجر، از همه چیز شایستهتر تکریم شهیدان و خضوع در برابر روح فداکار آنهاست.»
چنانکه حضرت امام خمینی(ره) نیز فرمودند: «بیتردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت میداند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد».
ضمن تبریک و تهنیت خجسته سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت نام و یاد و آرمانهای شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، به ویژه شهیدان عزیز ایام قیام و روزهای پیروزی انقلاب، از درگاه پروردگار متعال برای تمامی ملت پر افتخار ایران و خانوادههای معزز شهدا و ایثارگران، رستگاری و پیروزمندی در همه عرصهها و عزت و اقتدار و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مسألت دارم. انشاءالله این پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی، به روزگار رهایی بشریت از تمامی مظاهر جور و جهل و استکبار متصل خواهد شد که این رهایی بزرگ نوع بشر، وعده بیتخلف پروردگار عالمیان و فرجام فرخنده تاریخ بشریت است.
** معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران
برچسبها سعید اوحدی دهه فجرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سعید اوحدی دهه فجر سعید اوحدی دهه فجر اخبار کنکور انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه جریان مخالف استاد مطهری
مبلغ: غیر از کسانی که به لحاظ دینی با ایشان در تضاد بودند، متدینان و حتی برخی روحانیون هم در قبال او موضعگیری داشتند. ما چند جریان را در مقابل استاد مطهری میبینیم.
نخست جریان ولایتیها که نسبت به مطهری بیمهریهایی داشتند و هنوز هم دارند. جریان دوم جریانهای سنتی در معارف اسلام بودند. جریان سوم گروهی از انقلابیون که استاد مطهری را مورد اتهام قرار میدادند.
رفتار جریان اول: استاد مطهری نسبت به ولایت، مواضع صریح و مستدلی دارد. رسالهای هم در این رابطه تالیف کرده است. در آن رساله هم بر ولایت سیاسی اهل بیت علیهمالسلام استناد کرده و هم بر ولایت معنوی و باطنی آنها. علاوه بر اینها، ایشان از آثار استدلالی که در این زمینه تالیف شده است، استقبال کردند مثلا در مقالهای از «الغدیر» علامه امینی دفاع کردند. با همهٔ این تلاشها چرا عدهای ولایتی با ایشان مخالف بودند؟
این انتقادات ناشی از آن است که این گروه توقع داشتند استاد مطهری در میدان لعن و سب وارد شود و در مورد تبری نسبت به برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت به صراحت موضعگیری کند. شهید مطهری اهل اینگونه مقابلهها که امت اسلامی را با اختلاف مواجه میکند، نبود. این جماعت به همین علت دربارهٔ او موضعگیری منفی میکردند، ولایت او را ضعیف میشمردند و از این جهت او را مورد نقد و اعتراض قرار میدادند.
رفتار جریان دوم: این جریان که تشابه زیادی با جریان اول دارد، معتقد بودند شهید مطهری یک عالم متجدد است و برای اینکه از اسلام دفاع کند، برخی احکام اسلام را نادیده میگیرد. این افراد با تجددگرایی استاد مطهری مخالف بودند و معتقد بودند نظرات او با استدلال سنتی سازگار نیست. مثلا شهید مطهری از اینکه زنان با رعایت پوشش اسلامی در فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند دفاع کرده است. ولی این گروه سنتی معتقد بودند این الگو، الگوی اسلامی نیست بلکه الگوی برگرفته از غرب است.
در بین علمای ما افراد نسبتا زیادی بودند که به این دلیل با افکار شهید مطهری مخالف بودند. یکی از همین افراد که سابقهٔ تحصیل نزد استاد مطهری داشت، کتاب مسئلهٔ حجاب ایشان را مورد نقد قرار داد، حواشی برای کتاب نوشت و برای استاد مطهری فرستاد. در آن حواشی، طعنههای زیادی با همین جهتگیری علیه استاد مطهری وجود دارد. شهید مطهری از این اتهامات بسیار متاثر میشود و ذیل آن حواشی مینویسد از چیزهایی که من از آن نمیگذرم این افتراهاست. این گروه خیلی به استاد مطهری فشار میآوردند.
مطهری در میان همصنفان خودش هزینه میداد ولی دست از روشنگری دین برنمیداشت. اگر ایشان میخواست تسلیم پسند عوامالناس شود آثاری مثل تحریفات عاشورا نمینوشت و سکوت میکرد کما اینکه هملباسان او سکوت میکردند و مورد احترام مردم قرار میگرفتند. حرف شهید مطهری همین است که نتیجهٔ کتمان حقیقت عذاب الیم است.
رفتار جریان سوم: شهید مطهری از همراهان امام در انقلاب بود، در جریان نهضت حضور داشت ولی بسیاری از انقلابیون با او مشکل داشتند. این مشکل از دو جهت بود یکی مشکل نظری و دوم مشکل عملی. مشکل نظری این بود که عدهای به نام انقلابیون میخواستند همهٔ اسلام را در انقلاب خلاصه کنند. انگار اسلام مساوی با انقلاب است و هیچ چیز دیگری از اسلام را به رسمیت نمیشناختند. این جریان همهٔ ارزشها را در انقلاب میدید. انگار غیر از انقلاب در اسلام چیزی نیست. مطهری با چنین تفکری مشکل داشت و مقابل آن میایستاد.
از نظر مطهری، اسلام مبارزه دارد ولی این یکی از ارزشهای اسلام است. مطهری خطاب به این گروه تندرو مینویسد:« از نظر شما تمام مسائل قرآن بر محور انقلاب است».
استاد مطهری در برابر این سه جریان ایستاد و جان خودش را فدا کرد. بیان مطالب آسیب شناسی های فکری در زمان و شرایط انقلاب کار سختی بود و کسی دیگری جز ایشان مقابل این جریان های افراطی نایستاد.
* استاد حوزه و پژوهشگر دین / * منتشر شده در مجله خیمه اردیبهشت 1403
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902693